NAJWAŻNIEJSZE ZADANIE
Budowanie potencjału wiedzy dla przyszłego społeczeństwa staje się najważniejszym zadaniem. Ale już od pewnego czasu mówi się o produkcji wiedzy, systemach i przemysłach wiedzy. Zwraca się uwagę na zmianę sposobu produkcji wiedzy we współczesnych społeczeństwach. Powstające nowe rozwiązania wiążą się z urynkowieniem (sprzedawalnością) i komercjalizacją wiedzy, jej umasowieniem, nowymi formami, transferem i dystrybucją, a także instytucjonalizacją. Nowe cechy to produkowanie wiedzy w kontekście aplikacji, transdyscyplinamość, heterogeniczność i organizacyjne zróżnicowanie, społeczna ewaluacja i społeczna refleksyjność. Trudno powiedzieć, na ile zmiany te wynikają z autonomicznego rozwoju nauki, techniki, wiedzy, jego modyfikacji (czy może bifurkacji), a na ile z mechanizmu rynkowego (komercjalizacja, wiedza jako element konkurencyjności) oraz cech społeczeństwa obywatelskiego (ewaluacja, akceptowalność, refleksyjność).
Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej: